Adásvételi szerződés

5-5 kérdés, amit az eladóknak és a vevőknek fel kell tenniük maguknak, mielőtt adásvételi szerződést kötnek

Adásvételi szerződés

Sajnos gyakran tapasztalom, hogy az ügyfelek utolsó pillanatban lépnek vissza egy adásvételi szerződéstől, az aláírás után próbálnak visszakozni, vagy pedig nem tudják teljesíteni a vállaltakat. Ezt megelőzendő összeállítottam egy rövid listát azokról a kérdésekről, amiket fel kell tenni magunknak mielőtt ingatlan eladás vagy ingatlan vétel mellett döntünk.

Eladóknak:

- Tényleg el szeretném adni az ingatlant? - Lehetséges, hogy az ingatlanpiac fellendülése miatt jó áron el tudom adni az ingatlanomat, de a lakhatásomat továbbra is meg kell oldani valahogy, és a bérleti díjak nagyon magasak, ezt figyelembe vettem a döntésnél? Lehetséges az is, hogy érzelmileg annyira kötődöm az ingatlanhoz, hogy nem leszek képes onnan kiköltözni?

- Én vagyok az - egyetlen - tulajdonos? - Én mindenképp el szeretném adni az ingatlant, de ha van más tulajdonos vagy haszonélvező, nélkülük nem fog menni, nekik is szerződniük kell. Egyeztettem előzetesen velük az eladási szándékról? 

- Tehermentes az ingatlan? - A vevő minden bizonnyal visszalép az ügylettől, ha az utolós pillanatban derül ki, hogy terhelt az ingatlan. A törlési engedélyek beszerzése körülbelül 30 napot vesz igénybe, és ugyanennyi idő a földhivatali törlés. Ki akarna erre várni további 60 napot, ha ezzel nem kalkulált?

- Mennyi legyen a vételár? Mikor van szükségem a vételárra? - Utólag nem mondhatom, hogy áron alul adtam el az ingatlant, így célszerű tájékozódni az ingatlanpiacon, hogy mi a reális vételár. Figyelembe kell venni, hogy ha az átvett vételárból másik ingatlant kíván valaki vásárolni, akkor az új adásvételnél a fizetési határidőket a korábbi szerződés határidejeit figyelembe véve kell meghatározni úgy, hogy pár hetes csúszás miatt ne kelljen felbontani a szerződést, ne álljon el a másik fél. Figyelemmel kell lenni arra is, hogy a vételárból ki kell fizetni az ingatlanközvetítőt, a tehermentesítési költségeket és sok esetben személyi jövedelemadót is kell fizetni.

- Mikor tudom átadni az ingatlant? - Az ingatlan átadása általában a vételár teljes megfizetésével egyidejűleg történik, de ettől eltérően is megállapodhatnak a felek. A fontos az, hogy olyan határidőt vállaljunk, amit tartani is tudunk, ne utólag álljunk elő azzal, hogy a bútorokat még nem tudtuk kipakolni.

Vevőknek:

- Tényleg vásárolni akarok egy ingatlant? - Valóban kényelmetlen és bizonytalan albérletben élni, de amíg valaki nem biztos abban, hogy az adott városban kíván letelepedni hosszabb távon, annak nem javaslom, hogy azonnal ingatlan vásárlására adja a fejét.

- Tényleg a megfelelő ingatlant választottam? - Figyelembe kell venni minden lényeges szempontot, így családok esetében az óvoda, iskola elhelyezkedését, tömegközlekedési lehetőségeket is, hogy utólag ne bánjuk meg, hogy ezt az ingatlant választottuk.

- Mekkora vételárat vagyok képes megfizetni? - Egy adásvételi szerződés esetén a vételáron kívül számos más költség is felmerül (vagyonszerzési illeték, ügyvédi költség, földhivatali díj, banki ügyintézés díja, felújítási költségek, stb.), melyekkel számolni kell előre.

- Hitelképes vagyok? - A bankok kötelező önerőt határoznak meg ingatlan-vásárlás esetén, tudom ezt teljesíteni? Van más hitelem, be tudok vonni adóstársat vagy más fedezeti ingatlant? Amíg egy vevő pontosan nem tudja, hogy kaphat-e, és ha igen, mekkora összegű hitelt kaphat, nem is érdemes elkezdenie a lakáskeresést.

- Mikor tudok/mikor kell beköltöznöm? - Meddig él a bérleti szerződésem, mennyi idő alatt tudok átköltözni? A gyermekeknek mikor kezdődik az iskola, nem jelent-e nagy terhet, ha év közben költözik a család?

 

Remélem, hasznos segítséget adtam! Sok sikert kívánok mindenkinek az ingatlan-értékesítéshez és ingatlan-vásárláshoz!

A facebookon is elérhető ez a cikk, valamint további érdekességek, hírek, bejegyzések: www.facebook.com/drbakonyililla

2015 december16.